بررسی کنایات شاهنامه در بخش تاریخی (رویکردی فرهنگ وارهای)
نویسندگان
چکیده
فردوسی در شاهنامه برای بیان افکار و اندیشههایش نیروی تخیّل را بهکار میگیرد و گونههای مختلف خیال در تصویرپردازیهای او بازتابی هنرمندانه مییابد. او از کنایه که یکی از طبیعیترین راههای بیان و قویترین راه القای معانی است در مقایسه با دیگر صورخیال بیشترین بهره را میگیرد. این مقاله، پژوهشی است در مورد جمعآوری و تنظیم کنایههای موجود در بخش تاریخی شاهنامه که همراه شاهدمثال ارائه شده است. حاصل این پژوهش این است که بیشتر کنایات استخراج شده بخش مذکور از نوع کنایه فعلی و از گونه ایما است که بسیاری از کنایات بهکار رفته در آن در فارسی معاصر کاربرد دارند و برخی دیگر مخصوص شاهنامهاند.
منابع مشابه
بررسى کنایات شاهنامه در بخش تاریخى (رویکردى فرهنگ وارهاى)
فردوسى در شاهنامه براى بیان افکار و اندیشههایش نیروى تخیّل را بهکار مىگیرد و گونههاى مختلف خیال در تصویرپردازىهاى او بازتابى هنرمندانه مىیابد. او از کنایه که یکى از طبیعىترین راههاى بیان و قوىترین راه القاى معانى است در مقایسه با دیگر صورخیال بیشترین بهره را مىگیرد. این مقاله، پژوهشى است در مورد جمعآورى و تنظیم کنایههاى موجود در بخش تاریخى شاهنامه که همراه شاهدمثال ارائه شده است. حا...
متن کاملفرهنگ کنایات شاهنامه فردوسی
رساله موجود، فرهنگ کنایات شاهنامه فردوسی است و گردآورنده کوشیده است تا موضوع را از ابعاد گوناگون بررسی کند. قدم اول، مطالعه کتب بلاغی متقدم و متاخر و پاره ای مقالات بود تا کنایه و انواع آن بهتر شناخته شود. ماحصل این بررسی در فصلی تحت عنوان کلیات و تعاریف در سرآغاز رساله گنجانده شد. پس از آن با مطالعه متن شاهنامه، مواد کار فراهم آمد و با الفبایی کردن آن، قسمت اعظم رساله، یعنی فرهنگ کنایات تدوین ...
15 صفحه اولنقدی بر فرهنگ کنایات سخن
کنایه بیانی زیبا و هنرمندانه و غیر صریح از موضوعات مختلف است که شعرا و نویسندگان از آن به عنوان فنی لطیف در بیان مقاصد و مضامین خود استفاده میکنند.به دلیل استفاده گسترده شاعران و نویسندگان فارسی زبان از کنایات،جمع آوری و تحلیل و تفسیر آنها کاری ضروری و شایسته است.آقای حسن انوری و همکارانشان کوشیدهاند در کتابی با عنوان «فرهنگ کنایات سخن» این مهم را به انجام برسانند؛ در این مقاله، کتاب «فرهنگ ک...
متن کاملبررسی چند منظری بخش تاریخی شاهنامه فردوسی
شاهنامه فردوسی بزرگترین شاهکار حماسهملی که روایتی از اساطیر و تاریخ ایران تلقی می شود از زمان سرایش تا کنون از مقام و منزلتی کم نظیر برخوردار بوده است. ساختار روایی شاهنامه اگرچه، آن را همچون چارچوبی کلی فراگرفته است اما در سراسر اثر، ویژگی های یکدست و منسجمی را به نمایش نمی گذارد. به این جهت براساس مرسوم ترین تقسیم بندی شاهنامه، آن را به بخشهای متمایزی چون اسطوره ای، حماسی و تاریخی تقسیم نموده...
منابع من
با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید
عنوان ژورنال:
پژوهش های نقد ادبی و سبک شناسیجلد ۲، شماره ۳، صفحات ۲۷-۴۶
کلمات کلیدی
میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com
copyright © 2015-2023